Nie ste na BioCare.sk ešte registrovaný? Zaregistrujte sa a nakupujte so zľavami.
RegistráciaSkvelý prostriedok pri uštipnutí hmyzom, mechanicky spôsobených opuchoch a pomliaždeninách.
Uštipnutie hmyzom sa uskutočňuje prostredníctvom žihadiel. Dochádza k prechodu žihadla rozrušením tkaniva do tela. Hmyz je donútený k tomuto činu, buď na základe obranného mechanizmu alebo dôsledku zachovania vlastného života, pretože sa živia vnútornými tekutinami. Niektoré druhy hmyzu nemajú žihadlá, ale dokážu človeka pohryznúť. Pri bodnutí alebo pohryzení môžu vypúšťať do organizmu nejakú tekutinu, ktorá často vedie k prudkej reakcií ľudského tela. U niektorých ľudí vyvoláva alergické reakcie . Prejavuje sa začervenaním postihnutého miesta, opuchom, svrbením a bolesťou. Medzi rizikové druhy hmyzu patria osi, včely, mravce, sršne, komáre, blchy a kliešte. Kožná reakcia zvyčajne trvá aj niekoľko dní. V niektorých prípadoch lokálna reakcia trvá aj dva roky. Reakcie je možné rozdeliť do troch základných typov. Normálna zahŕňa začervenanie, svrbenie a bolesť. Veľká lokálna reakcia nastáva v prípade, keď je opuch väčší ako 5 cm. Systémové reakcie sa prejavujú príznakmi aj v oblastiach, kde nedošlo ku kontaktu.
Každý hmyz po bodnutí alebo uhryznutí zanecháva špecifický odkaz. Komáre sa nezameriavajú na konkrétne miesta na tele. Pri hlade sa snažia napiť kdekoľvek. Pichnutie jedinec ucíti a vytvorí sa koprivka, ktorá svrbí aj niekoľko hodín. Blchy dávajú prednosť členkom a bosým nohám. Uhryznutie málokedy cítime. Tiež sa vytvorí svrbiaci pupáčik. Nepríjemné sú tiež ploštice, ktoré zanechávajú malé červené svrbiace hrčky, ktoré pripomínajú vyrážku. Ich zmiznutie môže trvať aj niekoľko týždňov. Kliešte sú nebezpečné tým, že o ich prítomosti často nevieme. Po odstránení kliešťa zostáva začervenaný fliačik, ktorý sa môže vyskytovať týždeň a viac. Tento hmyz však môže byť pôvodcom rôznych ochorení. V prípade, že postihnuté miesto sa nehojí, ale naopak sa rozširuje, je dôležité vyhľadať odbornú pomoc. Osobitú kapitolu tvoria osi, včely, sršne a čmeliaky. Žihadlá použijú len v prípade, keď sa pri nás cítia v ohrození. Pri bodnutí sa cez žihadlo dostávajú do tela rôzne toxíny, ktoré sú pôvodcom prudkých reakcií tela. Mnohý ľudia sú alergický a uštipnutím hmyzom dochádza k anafylaktickej reakcií. Zaujímavé je, že včely pri ohrození uvoľňujú aj feromóny, ktoré dávajú ostatným včelám informácie o hroziacom sa nebezpečenstve. Postihnuté miesto býva veľmi bolestivé aj niekoľko hodín. Objaví sa opuch a neskôr aj svrbenie, ktoré trvá asi 7 dní. Uhryznutie je známe najmä u mravcov alebo ôs. Mravce v nebezpečenstve dokážu nepríjemne pohrýzť, pričom do tela uvoľňujú kyselinu mravčiu. Objavuje sa žihľavka, ktorá je bolestivá a veľmi nepríjemná. Osi sú skúsenými bojovníkmi a pri ohrození dokážu okrem žihadla využívať aj uhryznutie.
Uštipnutie hmyzom netreba brať na ľahkú váhu. Dôležité je dôkladné ošetrenie postihnutého miesta. Najskôr je dôležité zmierniť bolesť ochladením studenými obkladmi alebo ľadom. Dôležité je skontrolovať miesto, či v ranke nezostali pozostatky z hmyzu. Následne sa dajú využiť rôzne prostriedky na zmiernenie svrbenia a rýchle hojenie. Pri alergií treba vyhľadať odbornú pomoc.
Uštipnutie hmyzom je častým problémom, s ktorým sa stretávame najmä počas teplejších mesiacov. Bežným hmyzom, ktorý štípe alebo bodá, sú komáre, včely, osy, mravce a kliešte. Ako rozpoznať tieto bežné uštipnutia:
Pri uštipnutí hmyzom je dôležité okamžite vykonať nasledujúce kroky:
Väčšina uštipnutí hmyzom je neškodná a zmizne do niekoľkých dní. Avšak, v niektorých prípadoch je potrebné vyhľadať lekársku pomoc:
Na zníženie rizika uštipnutia hmyzom môžete podniknúť niekoľko opatrení:
Uštipnutie hmyzom je bežným problémom, ktorý môže spôsobiť nepohodlie a podráždenie. Dôležité je vedieť, ako rozpoznať bežné uštipnutia hmyzom, ako poskytnúť prvú pomoc a kedy vyhľadať lekársku pomoc. Preventívne opatrenia môžu pomôcť znižovať riziko uštipnutia a udržiavať vás a vašu rodinu v bezpečí. Pamätajte, že väčšina uštipnutí hmyzom je neškodná, ale je dôležité byť pripravený na riešenie akých koľvek komplikácií a vedieť, kedy vyhľadať odbornú pomoc.
„Dobrý deň, chcem sa poďakovať za super rýchle doručenie mojej objednávky, aj za priložený darček. Vždy som s vaším obchodom veľmi spokojná.“