Biocare
Tel. objednávky
Odborná poradňa
0 0,00 €
Potraviny
Kozmetika a drogéria

Ako znížiť riziko dehydratácie počas horúcich dní

Ako znížiť riziko dehydratácie počas horúcich dní

Dovolenky pri mori, kúpanie sa v bazéne, výlety na hory, prípadne rôzne športové aktivity patria medzi obľúbené letné činnosti, ktoré každý obľubuje. Zvýšená aktivita si v zásade vyžaduje aj zvýšený príjem tekutín. Naše telo tvorí približne zo 60-70% voda a preto pre správne fungovanie orgánov a celého organizmu je príjem tekutín nevyhnutnosťou.

Prečo dodržiavať pitný režim?

Voda je základ pre všetky bunky nášho tela. Jej nedostatok má zásadný vplyv na takmer všetky funkcie v našom tele. Dehydratácia sa prejavuje vo forme smädu, únavy, závratí, svalových kŕčov alebo miernej zápchy. Pri nedostatočnej hydratácii môžeme vidieť následky aj v zhoršení pleti. Voda má funkciu spolupracovania na preprave vitamínov, minerálov a všetkých živín do celého tela. Reguluje telesnú teplotu a keďže má významnú úlohu pri trávení, pomáha pri vylučovaní toxínov z tela.

Koľko vody je potrebné prijať?

Vo všeobecnosti neexistuje univerzálne množstvo pre denný príjem vody, aj keď vo väčšine prípadoch sa odporúča 2-3 litre tekutín. Množstvo závisí od rôznych faktorov - hmotnosť tela, vek, fyzická aktivita, zdravotný stav, vonkajšia teplota a podobne. Častokrát využívané je aj pravidlo - na 10 kg hmotnosti prináleží 3dcl vody (táto hodnota je však započítaná bez výraznejšej fyzickej námahy a vonkajších teplôt). Netreba taktiež zabúdať na zvýšený príjem tekutín v prípade detí a dôchodcov, ktorí bývajú náchylnejší na dehydratáciu.

4 základné tipy, ako zostať hydratovaný/á počas leta

Pite veľa vody

Nepodceňujte denný príjem tekutín ani v prípade, že nevyvíjate fyzickú aktivitu alebo ak nie sú veľké horúčavy. Telo potrebuje tekutiny bez ohľadu na akékoľvek okolnosti. Začínajte váš deň s pohárom vody a taktiež si ho doprajte aj pred spaním. Samozrejmosťou je pravidelná konzumácia tekutín počas dňa.

Sledujte si príznaky dehydratácie

Pocity bolesti hlavy, únava, závraty, svalové kŕče, zrýchlené dýchanie, mdloby, prípadne tmavožltý moč sú príznaky možnej dehydratácie. V takom prípade sa dostaňte do chladnejšieho prostredia, prijímajte postupne tekutiny a zostaňte v pokoji.

Obmedzte alkohol, sladké nápoje a kofeín

Vyhýbajte sa zvýšenému príjmu kávy, sladkých nápojov a limonád, piva, vína, tvrdého alkoholu alebo energetických nápojov. Tieto tekutiny majú vysoký obsah cukrov, ktoré pocit smädu podporujú. Káva dokonca obsahuje kofeín, ktorý zvyšuje vylučovanie tekutín z tela. Vhodnou alternatívou sú slabé bylinné čaje, nesladené a neriedené ovocné, prípadne zeleninové šťavy, ktoré sú navyše nabité živinami.

Potraviny s vysokým obsahom vody

Skvelou pomôckou pri udržiavaní organizmu hydratovaného sú ovocie a zelenina. Nie len že majú nízky obsah kalórií, ale dodávajú pocit zasýtenia. Príjemná chuť ovocia vie navyše aj skvelo osviežiť. Pridajte do jedálnička melón, uhorky, paradajky, papriku, karfiol, jahody alebo grapefruit a vaše telo sa vám odvďačí.

   


Odporučiť Biocare známemu

Napísali o nás

„Veľmi pekne ďakujem za rýchle vybavenie mojej objednávky! Prajem pekný deň... “

Zuzana Dulovičová